Contact

Idei pentru generarea organigramei in softul de resurse umane: cele mai frecvente tipuri de structuri organizatorice

Structura organizatorica este coloana vertebrala a oricarei companii. Modul in care sunt atribuite subordonarile si gradul de autoritate privind luarea deciziilor strategice definesc cultura companiei, relatiile de munca si procedurile de lucru specifice.

Evolutia structurilor organizatorice – strans legata de situatia socio-economica
Intre primele forme de organizare ale breslelor mestesugaresti si modelele complexe de organigrame din prezent este o diferenta atat de mare, incat par a nu avea absolut nimic in comun. Si totusi ele reprezinta punctul zero si cel actual dintr-o linie continua reprezentand evolutia spiritului antreprenorial.

Fiecare etapa a fost determinata de stadiul de dezvoltare al societatii umane in general si a economiei in particular. Registrele grele si voluminoase au fost inlocuite cu un soft de resurse umane. Abacul si instrumentele mecanice de calcul si masura au fost inlocuite de computer si solutii software de business specializate. Seful atotputernic si atotstiutor a fost inlocuit cu managerul deschis spre dialog si constient de importanta si valoarea angajatilor loiali.

Primul pas in afaceri: crearea structurii organizatorice
Tipul de structura organizatorica ar trebui sa se afle printre primele detalii stabilite in momentul crearii planului de afaceri si a actului constitutiv al firmei. Este dificil sa faceti modificari pe parcurs, cand descoperiti ca aveti nevoie de un alt sistem de organizare.

De altfel, crearea structurii organizatorice poate fi si primul pas dupa instalarea programului de resurse umane WizOne. Inainte de a administra aceste resurse umane, a atribui dosare electronice de personal, fise de pontaj si categorii de beneficii, fiecare angajat trebuie alocat intr-un punct cert in structura organizatorica.

In acest articol, echipa Wizrom Software a pregatit o prezentare detaliata a celor mai populare tipuri de structuri organizatorice utilizate in prezent de marile companii. Oricare din aceste modele se poate crea cu usurinta in softul de resurse umane WizOne.

1. Structura organizatorica functionala


Acest tip de organigrama este probabil cel mai bine cunoscut. Creat in forma piramidala, porneste de la CEO/director general care are in subordonare toate departamentele: productie/servicii, marketing, vanzari, contabilitate, juridic etc.

Fiecare departament are un manager care ii are in subordine pe angajatii din acel departament. Pe langa faptul ca este foarte cunoscuta, aceasta organigrama este si foarte usor de creat in softul HR WizOne.

Acest tip de structura organizatorica este usor de extins odata cu dezvoltarea companiei. Se pot adauga rapid posturi de conducere si de executie pentru fiecare departament, cu atributii si legaturi ierarhice clare.

2. Structura organizatorica teritoriala


Organigrama teritoriala este asociata in general cu companiile mari, care au reprezentante pe mai multe continente (zona Americilor, zona EMEA, zona Asia-Pacific). Insa aceasta structura organizatorica poate fi adaptata cu succes pentru puncte de lucru aflate intr-un teritoriu mai restrans (national). In softul de resurse umane WizOne, aceasta structura se poate crea pornind de la directorul general si continuand la nivelul ierarhic imediat subordonat cu directorii/managerii de sucursale sau puncte de lucru.

O astfel de organigrama este ideala pentru companiile care trebuie sa dezvolte relatii apropiate cu clientii si cu furnizorii in zonele pe care le deservesc. Acordand independenta de actiune managerilor locali, acestia pot adapta afacerea la conditiile de piata si preferintele specifice ale clientilor.

3. Structura organizatorica bazata pe categorii de produse


Companiile care au in portofoliu linii de produse distincte (produse pentru consumatori si produse corporate sau produse electronice si produse electrocasnice) prefera aceasta structura organizatorica, deoarece fiecare divizie poate lucra si lua decizii independent de cealalta. Acest gen de organigrama poate fi adaptata pentru diverse variante de divizii (productie si servicii, clienti cu abonament si clienti prepaid etc.) in programul de resurse umane WizOne.

Fiecare divizie este un ecosistem de sine statator in care se pot dezvolta produse specifice in departamentul de cercetare & dezvoltare si se pot adapta strategiile de marketing si vanzari in functie de profilul clientilor tinta.

Softul de resurse umane WizOne este solutia profesionala pentru activitatea de HR din compania dumneavoastra, oricare ar fi structura organizatorica pe care o adoptati. Contactati-ne pentru o oferta personalizata!

Contacteaza-ne

Aveti intrebari despre solutiile noastre software?

Va rugam contactati unul dintre reprezentantii nostri: +4 021 318 0100