In lumea solutiilor software, exista trei variante de implementare ale unui sistem ERP: On-Premise, Lease si SaaS (software as a Service).
Multi dintre cei care detin propriile business-uri sunt deja familiarizati cu: detinerea, achizitionarea in leasing sau inchirierea unui spatiu de birouri. Cu totii cunoastem diferenta dintre aceste trei concepte, insa stim care este diferenta dintre ele atunci cand vine vorba de aplicarea lor in lumea tehnologiei?
Pentru managerii care doresc sa implementeze un sistem ERP este destul de greu sa aleaga intre cele trei variante. Acestia trebuie sa inteleaga cum functioneaza fiecare dintre ele, astfel ii va ajuta nu doar din punct de vedere tehnic, ci si din punct de vedere al organizarii bugetelor investite.
On-Premises – detinerea unui sistem ERP
Termenul de On-Premises este sinonim cu a detine propriul hardware si software al calculatorului.
Sistemele On-Premises ofera utilizatorului cel mai mare control si flexibilitate asupra sistemului ERP. Nu este necesara aprobarea nimanui pentru a se face modificari, managerul are control complet asupra datelor si informatiilor si poate gestiona orice informatie in modul in care doreste, isi poate concepe sisteme cu specificatii proprii care sa satisfaca nevoile specifice companiei. O copie a softului ERP ruleaza pe calculatorul managerului pentru a-l utiliza cum doreste si nu este partajat cu nimeni din afara organizatiei. Exista control complet asupra celor care acceseaza softul si datele introduse in sistem.
Lease
In acest caz, managerul detine acces complet asupra softului. De asemenea, poate avea acces si echipa companiei care gazduieste softul prin intermediul Internetului sau “la cerere”.
Este posibil ca unele sisteme ERP, atunci cand sunt implementate in varianta Lease, sa dispuna de mecanisme diferite in ceea ce priveste dreptul de proprietate asupra echipamentelor informatice. In unele cazuri, compania care gazduieste sistemul va furniza si toate lucrarile de intretinere aferente. Cu alte cuvinte, vor suporta financiar costurile echipamentelor necesare, dar si costurile de inretinere incluse in taxele lunare pe care le vor plati managerii care doresc implementarea unui sistem ERP.
SaaS (Software as a Service) – inchirierea / rentingul
Daca managerii aleg sa implementeze un soft ERP prin SaaS, este ca si cum acestia ar inchiria totul: si sistemul si echipamentele. Practic, vor plati o suma lunara, trimestriala sau anuala si pur si simplu vor utiliza softul ERP. Este ca si cum se inchiriaza o cladire de birouri: se plateste o taxa lunara, insa chiriasul nu detine nimic din acea cladire.
Managerii au acces la sistem (nu detin licenta softului) prin intermediul Internetului, insa compania care face implementarea este responsabila de actualizarea software-ului, hardware-ului, este datoria ei sa se asigure ca totul functioneaza optim.
Regula de aur este ca managerii, inainte de a se preocupa de modul de implementare al unui sistem ERP, sa se asigure ca acesta are toate caracteristicile si capacitatile de care are nevoie compania si acopera nevoile din procesele de business ale organizatiei.