Incepand cu 1 ianuarie 2018 contribuabilii inregistrati ca platitori de TVA vor trebui sa colecteze si sa plateasca TVA intr-un cont distinct – procedeu cunoscut drept plata defalcata a TVA sau split TVA.
In acest articol vom oferi cateva clarificari necesare despre cum va afecta sistemul de plata defalcata a TVA afacerea dumneavoastra si cum puteti implementa cat mai eficient schimbarile solicitate prin lege.
Ce inseamna plata defalcata a TVA?
Incepand cu 1 ianuarie 2018, contribuabilii platitori de TVA pentru care se aplica aceasta masura trebuie sa se inscrie in Registrul persoanelor care aplica mecanismul platii defalcate a TVA la ANAF. Acesti contribuabili vor deschide un cont separat, la Trezorerie sau la banca unde au si celelalte conturi pentru operatiuni comerciale in care vor depune sumele colectate ca TVA si din care vor plati catre stat TVA datorat.
Cine trebuie sa aplice sistemul de plata defalcata a TVA?
Masura platii defalcate a TVA este obligatorie pentru contribuabilii inregistrati ca platitori de TVA care:
- la data de 31 decembrie 2017 au datori la plata TVA catre stat;
- se afla in insolventa;
- au optat in anul 2017 pentru acest mod de colectare si plata a TVA.
IMM-urile care nu se afla in una dintre situatiile de mai sus pot opta pentru plata defalcata a TVA, daca aceasta metoda este considerata facila si benefica pentru companie.
Cum se deschid conturile pentru colectarea si plata defalcata a TVA?
Aici avem doua situatii distincte. ANAF deschide automat la Trezorerie si aloca un cont de TVA pentru toti contribuabilii din Romania care sunt inregistrati ca platitori de TVA, deci si pentru IMM-ul dumneavoastra. Aceste conturi vor fi publicate fie pe pagina de web a ANAF, fie a Ministerului Finantelor Publice. Contul de TVA va fi activ doar pentru contribuabilii care sunt obligati sau opteaza pentru plata defalcata – deci daca nu va aflati in aceasta situatie, contul de TVA deschis la Trezorerie pentru compania dumneavoastra nu va inregistra niciun fel de operatiuni si nu va influenta pregatirea bilantului si a altor acte contabile.
Optional, puteti deschide un cont pentru colectarea si plata TVA la banca la care compania dumneavoastra are celelalte conturi. Il veti utiliza in operatiunile cu furnizorii si clientii, pentru incasari si plati de TVA. De asemenea, puteti utiliza fondurile din acest cont pentru plata TVA catre stat.
Odata configurat acest cont in softul de contabilitate WizCount, veti avea o imagine clara privind TVA de colectat si platit pentru fiecare operatiune financiara desfasurata de companie.
Cum se realizeaza iesirea din mecanismul de plata defalcata a TVA?
In cazul in care ati optat in anul 2017 pentru plata TVA in sistem defalcat, va trebui sa mentineti acest sistem cel putin pe durata anului 2018. Dupa trecerea unui an de la inregistrare, puteti depune o notificare la ANAF, iar in termen de 5 zile lucratoare compania dumneavoastra va fi radiata din Registrul persoanelor care aplica mecanismul platilor defalcate a TVA.
Pentru IMM-urile cu datorii la plata TVA, care sunt obligate sa aplice split TVA, radierea este permisa dupa 6 luni de cand sunt stinse aceste datorii, tot prin depunerea unei notificari la ANAF. Dupa radiere (in termen de 5 zile lucratoare) orice sume de bani existente in contul de TVA se vor transfera in contul curent al companiei.
Pentru contribuabilii aflati in insolventa iesirea din sistem se face la data iesirii din insolventa. Veti utiliza aceeasi metoda a notificarii, cu termen de 5 zile lucratoare – termen in care ANAF verifica daca IMM-ul are sau nu datorii.
Compania Wizrom Software care va ofera solutia WizCount este alaturi de dumneavoastra, managerii de IMM-uri, pentru a va ajuta sa va conformati cerintelor legale cu un impact cat mai mic asupra companiei dumneavoastra.
WizCount va permite adaugarea facila a noilor conturi, specificarea rolului acestora si evident urmarirea soldului. Astfel, veti putea avea intotdeauna o evidenta clara a TVA-ului si puteti calcula exact sumele pe care le aveti de achitat/incasat cu acest titlu catre bugetul de stat.
Oricare ar fi situatia in care se afla compania dumneavoastra, softul de contabilitate WizCount este un instrument de afaceri flexibil si puternic care va va ajuta sa va conformati legii cu un efort minim din partea angajatilor dumneavoastra. WizCount – mai mult decat contabilitate, un soft dedicat antreprenorilor care vor sa fie mereu informati de situatia financiara a companiei lor.